Opgør med Blodsungen

Vildheks 6: Genkommeren   af Kaaberbøl, Lene
orlaget Alvilda. 192 sider. 170 kr.

Vildhekse. Lene Kaaberbøl afslutter sin serie om vildheksen Clara med manér.

Genkommeren starter meget dramatisk. Clara bliver overfaldet af en gåsegrib, der bider hende lige under albuen. Gribben er sendt af den forviste vildheks Bravita Blodsunge, som i 400 år har været magisk fanget. Nu leder hun, ganske som Voldemort, efter en krop, hun kan overtage, og det skal være Claras! Alt er efterhånden gået galt for Clara og hendes venner. Claras nærmeste er blevet forstenet under forsøget på at bremse Blodsungen fra at slippe fri af sit fængsel.

Tilbage er kun Claras vildhekse-veninde Kahla og Claras aldeles umagiske, men trofaste og modige ven Oscar. Hertil kommer Ingentingen, en mærkelig blanding af fugl og menneske. Blodsungen er blevet stærkere. Hun har skabt sig en falsk krop af levende biller og har ødelagt vildvejene, så de er farlige at bruge. Clara og hendes to venner har kurs mod Ravnekedlen for at levere de sidste levende ravne til dem. Men på grund af situationen med vildvejene er det umuligt at nå frem.

Det bliver endnu mere dramatisk, da Clara også skal klare sig uden Kat, hendes uforudsigelige, farlige og kloge vildven, der ellers har hjulpet hende gennem mange situationer. De må i stedet flygte til Moster Isas hus. Her møder Clara sin mor og får lavet et stærkt magisk værn, som de kan gemme sig bag.

Men Bravita Blodsunge nærmer sig, hun kan tilsyneladende finde dem overalt, og hun har ikke i sinde at lade sig stoppe af Claras værn. Det lykkes Clara at finde ud af, hvordan man en gang for alle kan gøre det af med Blodsungen. Men det kræver desværre, at der er én, der følger Bravita Blodsunge i døden. Og hvem skal det være? Clara vil gerne ofre sig, men skal hun? Det afsluttende bind skal også samle de tråde, som Kaaberbøl har spundet undervejs i den lange og spændende fortælling. Og dem er der mange af. Claras forhold til Oscar er blevet kompliceret, for måske vil Oscar gerne være mere end en ven. Samtidig er Clara usikker på, om Kahla er interesseret i Oscar.

Lene Kaaberbøl sparer ikke på effekterne i det sidste bind. Der er gang i den fra første side, og forfatteren fører læseren sikkert igennem historien med et imponerende overblik. Hun kan dosere spændingen, så det er lige tilpas. Sprogligt flyder serien fint med mange dialoger, der bryder Claras fortælling undervejs. Det skaber god dynamik. Intet under, at serien allerede er blevet solgt til ti lande. Vildheks er en solid og velkomponeret serie, som det er værd at kaste sig over.