Modvillig krig

Den døde helt   af Eken, Cecilie
256 sider, 200 kr. Høst & Søn

Fantasy. Afslutningen af en anderledes serie, der har vendt op og ned på de vante helteroller.

Den døde helt er fjerde og sidste bind i en helt anderledes fantasyserie, hvor forfatteren leger med sprog og kønsroller. I første bind af serien mødte vi pigen Eriann, der er våbenmester og af kongen har fået besked på at finde en helt, der kan redde hans datter fra en ondsindet drage. Eriann er ret sur. Hun er selv temmelig drabelig og kan formentlig godt slå dragen ihjel, hvis hun skulle være i humør til det. Herudover er prinsessen en møgforkælet unge, der i den grad fortjener at blive serveret som dragefrokost. Og da Eriann så møder Vidar, hvis far var en berygtet dragedræber, så er han en ynkelig helt. Han er en slapsvans, der dårligt kan svinge farens dragedræbersværd, og så har han aldrig siddet på en hest. Til gengæld er han glad for at snakke, lave mad og tage det så roligt som muligt. Eriann derimod taler kun med korte sætninger, hader svaghed og ser på mad som simpelt brændstof.

Der sker en voldsom udvikling med karaktererne gennem de tre første bind, og da vi møder Eriann og Vidar i Den døde helt, har Cecilie Eken vendt op og ned på rollerne. Eriann har lært at slappe af og har fået magt over sproget. Herudover bryder hun sig ikke længere om at kæmpe. Man skal dog stadig ikke bede hende om at lave aftensmad. Vidar er til gengæld blevet en kendt helt, som med sit sværd kan overkomme selv den mest frygtindgydende modstander. Han kan stadig godt lide at lave mad og tage det roligt.

I Den døde helt har den onde hertug Kord taget to af Eriann og Vidars venner til fange. Hvad værre er, så har Kord fået hjælp af en grusom og farlig heks med en tæmmet drage. Eriann og Vidar samler en hær, der skal befri deres to venner. Samtidig er den tæmmede drage en gåde. Er den i virkeligheden et offer? Og bør Vidar lade være med at slå dragen ihjel? Der er meget mere på spil end blot at vinde en krig. Eriann og Vidar er nødt til at foretage nogle virkelig svære valg, der i sidste ende kan koste dem livet.

Såvel Eriann som Vidar er helt anderledes personer, end da vi mødte dem for første gang i Det levende sværd. Den personlige udvikling fylder så meget i bøgerne, at serien også vil være interessant at læse, selv om man ikke er den store fan af fantasy-bøger. Serien om Det levende sværd er utrolig velskrevet og virkelig spændende. Bøgernes eksperimenterende tilgang til personer og samtidige respekt for selve historien gør dem vældig levende og vedkommende.