Djævelske mekanismer

Urværksprinsessen. Djævelske mekanismer bind 3   af Clare, Cassandra
Oversat af Mette Skot Perschke. 483 sider, 299 kroner. Borgen.

Urværksprinsessen. Dæmoner og skyggejægere, farer og forræderi, hemmeligheder og magi. Og så en smule sødsuppe.

Urværksprinsessen er sidste bind i Cassandra Clares serie Djævelske mekanismer. Clare er især kendt for sin succesfulde serie Dødens instrumenter, der netop er blevet filmatiseret, og den nye serie foregår kronologisk før denne. Historien udspiller sig i en verden, som minder om vores nutid, men som under overfladen gemmer på dæmoner, varulve og vampyrer. Disse bekæmpes af »skyggejægere«, som har svoret at bekæmpe det onde. Hvor det i Dødens instrumenter var den 15-årige Clary, der var hovedpersonen, er det i Djævelske mekanismer den 16-årige Tessa Gray, der er i centrum. I første bind ankommer hun til London fra USA og bliver straks bortført af hovedskurken, den hyperintelligente og hævngerrige Mortmain. Heldigvis bliver Tessa reddet af Will og bragt til skyggejægernes hovedkvarter, der ledes af Charlotte Branwell. Her møder Tessa også Wills bedste ven, Jem. Der opstår et ret kompliceret forhold mellem Tessa på den ene side og Jem og Will på den anden. De elsker hende begge, og hun kan simpelthen ikke finde ud af, hvem hun skal vælge.

De djævelske mekanismer, som titlen henviser til, er en slags robotter, der skal udrydde skyggejægerne. Robotterne er immune over for skyggejægernes ellers effektive sværd, og i sidste bind bliver disse mekanismer endnu mere sofistikerede end tidligere. Mortmain mangler kun Tessa for at fuldende sit værk, der vil betyde Skyggejægernes endeligt. Tessas fortid er en vigtig nøgle for at forstå, hvorfor hun er så magtfuld. Men tilsyneladende er det kun Mortmain, der kender den.

Situationen bliver yderligere kompliceret af, at Charlottes position undergraves af skyggejægernes leder, »konsulen«. Herudover bliver Tessas forhold til Will og Jem ikke enklere af, at hun er blevet forlovet med Jem. Jems tilstand forværres dag for dag, fordi Mortmain har blokeret for importen af det stof, Jem er afhængig af. Da Tessa igen bliver bortført, er det kun Will, der kan redde hende, men skal det være på bekostning af hans løfte til Jem om at være hos ham til det sidste? Cassandra Clare skriver virkelig godt og har en misundelsesværdig evne til at holde læseren i en næsten åndeløs spænding gennem alle sider. Og så har forfatteren lagt godt med brænde i kærligheds-kakkelovnen.

Der er uhyrligt mange høviske kærlighedserklæringer i bogen og hovedpersonerne er så ædle over for hinanden, at man vitterlig glemmer, hvor mange varulve, djævle og andre magiske væsner, de koldblodigt har fået gjort kål på i løbet af seriens tre bind. Urværksprinsessen er en helt igennem fantastisk afslutning på en utrolig velkomponeret og medrivende serie. Epilogen er dog lige en tand for meget sødsuppe og kunne sagtens være undværet!.