En so så en si

Tiberius Tudefjæs laver muskler   af Simonsen, Renée Toft
32 sider.Vejl. pris 130 kr. Politikens Forlag
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Lykkegård, Pernille

Oplæsning. En god og vellykket bog, men hvor er de gode og farlige bøger?

Det er ikke altid sjovt at være den lille. Det ved Tiberius alt om. Han går i nulte klasse og bliver mobbet af tre bøller fra femte. Det er forfatteren Renée Toft Simonsens anden bog om drengen Tiberius, som bor alene med sin far, efter at hans mor rejste til Argentina med en ny kæreste. Tiberius laver derfor armbøjninger, så ofte han kan, men musklerne er godt nok længe om at vise sig.

I klassen går også Jeppe, som er lille og ret klog, og derfor irriterende. Lille Jeppe kan producere alenlange og store bussemænd, som han efterlader på væggen, alt mens han tænker situationen igennem. Lille Jeppe tilbyder at være vagt for Tiberius og vil råbe »fri bane«, hver gang det er sikkert for Tiberius at bevæge sig rundt i skolen. Tiberius takker lidt tøvende ja, og det at få en ven ændrer ikke overraskende ganske meget. Renée Toft Simonsen har blandt andet skrevet de meget populære bøger om Karla, der sidenhen er blevet filmatiseret med stor succes. Hun er rigtig god til at sætte sig i børnenes sted og tegne situationer op, så de bliver til at tale om. Det er åbenlyst, at Tiberius-serien sigter mod at tage alvorlige emner op, som for eksempel mobning, og giver børn og voksne en mulighed for at diskutere under oplæsningen. Der er en del tekst, og at den føles lige tilpas, skyldes ikke mindst Pernille Lykkegårds meget udtryksfulde akvareller. Der er masser af farver og humor i dem. Eksempelvis på en af siderne i dansktimen, hvor Tiberius skal læse om »En so så en si« og »En is på en so«, og hvor man naturligvis kan finde en so med en is mellem grisetæerne og en si på hovedet, der peger på tekstbogen. Eller en sort regnsky over Tiberius hoved, da han er på vej i skole, mens resten af verden synes at være ligeglad med hans skæbne. Alt i alt en vellykket bog, ikke noget stort, ikke banebrydende, men rigtig god, og sådan en, man bliver i godt humør af at læse.

Jeg sad samtidig og tænkte på, hvordan det kan være, at mange af de nye oplæsningsbøger ikke helt tager fat i mange af de nye problemer, som børnene slås med i skolen. Der er kun ganske få, der omhandler etniske forskelle og konflikter. De findes ganske vist, men mange er der ikke. Endvidere er normen for, hvad normal opførsel er, ændret radikalt. Man accepterer ikke i samme grad uro i klassen. Et forsigtigt skøn lyder på, at 60.000 eller cirka 5 porcent af alle børn lider af ADHD. Et generelt billede er, at børnene har vanskeligere ved at interagere med hinanden end tidligere - de tager hellere hjem og spiller computer end leger sammen. Rigtig mange børn har ikke og får ikke venner i klassen, som de er sammen med efter skoletid. Nu er det ikke, fordi jeg vil have, at Renée Toft Simonsen skulle have skrevet en anden bog: Tiberius-bogen er som sagt fin nok. Men jeg efterlyser mere mod og aktualitet i nye bøger for de mindre. Lad os så få gang i nogle bøger, vi ikke synes, vi har læst før!.