n unge læsers lidelser

Goethes »Den unge Werthers lidelser«   af K, Oskar
140 sider. 189 kr.Dansklærerforeningen
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Brøgger, Lilian

Klassiker. Oskar K. genfortæller Goethes »Den unge Werthers lidelser« for unge, så man stadig bliver rørt!

Goethes Den unge Werthers lidelser udkom første gang i 1774, i den periode, der senere blev kendt som Sturm und Drang perioden. Perioden er kendetegnet ved at være et især kunstnerisk opgør med oplysningstidens rationalitet. Subjektiviteten og følelserne kommer i højsædet, og derfor får romantikken en særlig vigtig plads i periodens kunstneriske udtryksformer. Udover Goethe var det i litteraturens verden Schiller, der repræsenterede denne strømning. I musikkens verden er markante skikkelser fra perioden Haydn og til en vis grad også Mozart.

Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg selv døbte romanen »Den unge læsers lidelser« da jeg som meget ung læste den første gang. Uden større litterær ballast, men ret så desillusioneret over et nyligt forlist kærlighedsforhold, havde jeg uhyre vanskeligt ved at slæbe mig gennem Goethes i øvrigt meget smukke roman. Den unge Werthers lidelser er komponeret som en brevroman, hvor den unge borgersøn Werther flygter væk fra byen og ud på landet for at nyde ensomheden og realisere sig selv som kunstner. Her møder han Lotte, som han meget hurtigt bliver lidenskabeligt forelsket i.

Hun er imidlertid forlovet med Albert, der er bortrejst. Forelskelsen forbliver platonisk, men tæt. En dag vender Albert hjem og det bliver for kompliceret for Lotte, så hun til sidst - en smule presset af Albert - beder Werther om at holde sig væk. Det bliver for meget for Werther, der begår selvmord, da han ikke kan leve uden Lotte.

Oskar K. har med vanlig snilde justeret og meddigtet på forlægget, så den fremtræder frisk, og dog fortsat lidt sproglig gammeldags, så originalens alder ikke helt er forsvundet.

Værket er ikke i sig selv særlig langt.

Forkortelsen er derfor ikke voldsom, men den medvirker til at gøre læsningen mindre tung set med nutidens øjne. Det er flot, når man tænker på, at de små nuancer ikke er forsvundet fra bogen. Værket er en del af Dansklærerforeningens fabelagtige serie, Illustreret verdenslitteratur, som har til hensigt at åbne unge læseres øjne for nogle af verdenslitteraturens markante værker.

De fleste unge går gennem en Sturm und Drang periode i deres ungdom, hvor følelserne tager overhånd - i alt fald set fra den ældre generation - og derfor vil Den unge Werthers lidelser i den grad vække genklang. I alt fald hvis ikke de er træt af kærligheden og al dens væsen i gerningsøjeblikket, ligesom jeg var.

Den lidt ældre roman er ledsaget af Lilian Brøggers uhyre moderne illustrationer - byer med graffiti og beton og en hovedperson, der er inspireret af nutidens sortklædte Goth´ere.

Det undgår ikke at virke provokerende. Det er anderledes, skarpt og giver romantikken en sort side, som sjældent portrætteres. Det giver bogen et helt nyt skær og antyder nye betydninger. Romanen er smuk og evigt aktuel, fordi den i den grad blotlægger et følsomt menneskes gemyt, så det er svært ikke at blive berørt. Medmindre læsningen falder på et tidspunkt, hvor man af helt subjektive årsager forbander kærligheden og al dens væsen.