Brutal spænding med kaniner

Skammerkrigen   af Kaaberbøl, Lene
Skammerkrigen. 394 sider. Cirkapris 248 kr. Forlaget Phabel

Fantasy igen igen. Storsælgende dansk serie rundes af.

LENE Kaaberbøls serie om Skammerkrigen har haft stor succes. I Danmark har bøgerne solgt mere end 60.000 eksemplarer, og bøgerne er udkommet i 14 lande, heriblandt USA. Den første bog vandt en fornem engelsk pris og hædrende omtale af Kulturministeriets Børnelitterære udvalg og for nylig modtog hun Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris for serien. På årets bogforum vil hun endvidere få overrakt en anden - endnu ukendt - pris for serien (men et godt gæt ville være Boghandlermedhjælpernes børnebogspris).

Serien handler om en familie, hvor såvel mor som datter har skammergaven. En Skammer er en person, der kan få folk til at skamme sig ved at se dem lige ind i øjnene eller ved at bruge stemmen på en særlig måde. Familiens skæbne bliver at redde kongesønnen Nicodemus´ liv. Han forfølges af sin onde halvbror Drakan, der har myrdet faren for selv at blive konge. Nicodemus interesserer sig slet ikke for tronen, men Drakan er så ufattelig ond og samvittighedsløs, at Nicodemus modstræbende bliver nødt til at tage affære. Han finder på en ret så desperat plan, men såvel skammerdatteren Diva som hendes bror, Davin, søger efter bedste evne at beskytte ham mod de tvivlsomme personager, som Nico har betalt for at hjælpe sig. Såvel Diva som Davin kæmper samtidig mod deres egne indre dæmoner. Davin mod sin samvittighed efter at have myrdet en fjende, Diva mod sin fars familie - og hans arv, som består i endnu en sjælden evne, der kan bruges som et magtfuldt våben til enten at dræbe eller til at hensætte folk i en dyb søvn.

Skammerkrigen fortælles skiftevis af Davin og Diva og det sker flydende, spændstigt og levende. Fjerde bind i serien er i den grad et afslutningsbind; man kan allerede fra de første sider mærke, at man ubønhørligt ledes til den nødvendige og endegyldige konfrontation mellem Nicodemus og Drakan. Men det sker ikke, som hos Tolkien, i ét langt og sejt træk. Hos Kaaberbøl, ganske som hos Stroud, sker det overraskende, med en kolossal energi og fremdrift, der helt tager pusten fra en.

Kaaberbøl er bedst, når hun skriver om Davins og Divas indre kampe - dér kan man mærke et stærkt hjerte, der evner at banke i takt med ens eget. Den ydre historie er vanvittig spændende og vil fænge selv den mest sindige læser - skammerserien er umådelig bevidst om sine læsere, der sker noget fra første til sidste side. Ingen overflødige scener her. En kanin eller to for meget måske, men dem kan der så sandelig også være brug for, hvis man skal fastholde den nærmest brutale spænding gennem samtlige af bogens 400 sider.