En seksløber og en broget elefantbog

Billy the Kid   af Ringtved, Glenn
296 sider, 249 kr. Gyldendal
Den Store Nordiske Elefantbog   af Winding, Thomas
128 sider, 249 kr. Gyldendal

Legender. En bog om en legende og en legende af en bog.

Glenn Ringtved fortæller, at han som dreng i Hjørring altid gik ”forbi værtshuset med de smarte saloon-låger og skiltet med ”Billy the Kid” med en vis ærefrygt: Tænk at få en bar opkaldt efter sig hundrede år efter sin død – og så i Hjørring af alle steder, cirka så langt væk fra det barske New Mexico som man overhovedet kunne komme. Det krævede en vis personlighed.” Ifølge Ringtved, der har brugt halvandet år på at skrive ”Billy the Kid”, var legenden ikke en almindelig desperado, han havde intelligens, en skarp tunge, en veltrimmet humoristisk sans og en sag at kæmpe for. Men forvent noget andet end en helt. Ringtved har med sin fremragende roman forsøgt at menneskeliggøre legenden uden at løfte nogen moralske pegefingre af Billys mange fejltrin. Billys liv portrætteres som resultatet af en lang række af tilfældigheder, parret med et lidt forenklet verdenssyn, og en evne til at finde sammen med dårlige kammerater. For Billy er fanden i voldsk; der skal ske noget hele tiden. Han er lige så ferm med tungen som med sin Winchester og kan derfor charme sig ud af en hel del problemer.

Billys the Kids historie er uløseligt knyttet til Lincoln County krigen, som var en krig mellem to konkurrerende kvægbaroner, Dolan og Tunstall. Det var i den, at Billy fik sin ”sag” at kæmpe for da hans arbejdsgiver, John Tunstall, bliver myrdet af Dolans slæng. ”The Regulators” blev efterfølgende dannet, en gruppe, der skulle hævne Tunstalls mord. Det er denne krig, der i virkeligheden blev Billys egentlige velsignelse og forbandelse. Velsignelse fordi den gav ham noget at leve for, forbandelse fordi den på mange måder også førte til at hans endeligt. Meget fint undlader Ringtved at stige ud af sin fortællervinkel, men fastholder Billys lidt ensidige forståelse af situationen. Derfor lykkes romanen også med at fastholde westernstemningen, der kræver en mand, en sag og en Winchester uden alt for meget politik. Man kommer – på godt og ondt - dybt under huden på Billy. Det er vitterlig en helstøbt historie, Ringtved har formået at skrive, fængende, spændende, morsom og sørgelig på én gang.

Helstøbt kan man ikke kalde Windings nyeste påhit: ”Den Store Nordiske Elefantbog”. Bogen starter med elefanter på Ærø, går over til lidt fagligt om elefanterne, fortsætter med gåder og sidste tredjedel går med at fortælle om skildpadden, som elefanten står på, der bærer verden. Den slutter for øvrigt med en filippinsk gæstearbejder, som er Gud. Det er ærlig talt ikke for svage sjæle og tilhængere af begrænsninger i udlændingeloven. Noget af bogen er for børn; men større dele af den kræver i alt fald en hel del indblanding fra oplæseren, hvis børn skal have en historie ud af den, ud over oplevelsen, naturligvis. ”Den Store Nordiske Elefantbog” skal illudere en stor, legendarisk bog, og som sådan må indholdet gerne være lidt kryptisk og halvkendt. Rigtige legender vækker genklang hos læseren og minder én om noget man synes at vide et eller andet sted fra. Det er ok, men det er også bogens egentlige problem. Ideen er original, men gennemførelsen rodet. Winding kan ikke afgøre, om han vil være filosof, politiker eller børnebogsforfatter. Han starter som det sidste, fortsætter som det første og ender med det midtimellem. Tja, tja, bum, bum, godt, skidt, jeg ved det ikke, men i alt fald rodet, filosofien er ikke særlig original, politikken bestemt heller ikke, men dér, hvor forfatteren stikker frem er der noget at komme efter. Det kan godt være andre synes det er godt og morsomt, men det er for rodet en blanding til mig. Problemet kan selvfølgelig være, at jeg ikke er en elefant, men altså, jeg tillader mig at forudsætte det samme om de fleste af bogens læsere.